Prođe li prijedlog Europske komisije, popravak bi trebao postati još jednostavniji, a samim time i sve privlačniji potrošačima koji se sa svojim prihodima u vrijeme ekonomske krize ne žele kockati.
Prema podacima Europske komisije, odbacivanjem uređaja koji se mogu popraviti godišnje se na razini Europske unije proizvede 35 milijuna tona otpada te se na njihovu zamjenu utroši 12 milijardi eura.
U doba ekonomskih previranja i nesigurnosti te sve izraženijih poteškoća u opskrbi i nabavi materijala koji uređajima cijene “dižu u nebo”, ove brojke svakako nisu zanemarive. Svjesni su toga i potrošači koji su danas više nego ikada spremni uložiti u kvalitetne uređaje te iz njih izvući maksimum.
Što potrošačima donosi novi prijedlog “prava na popravak”?
Pravilo da se proizvodi na tržištu Europske unije dizajniraju tako da se mogu popraviti već je na snazi. Nažalost, čak 81% građana Hrvatske smatra da im je to neisplativo, pokazuje istraživanje europarlamentarne zastupnice Biljane Borzan.
Iz našeg tridesetogodišnjeg iskustva rada sa širokom lepezom smartphonea možemo posvjedočiti da je popravak rijetko kada neisplativ, o čemu smo već i pisali. Kada je mobitel najbolje pohraniti u ropotarnicu povijesti, možete pročitati ovdje.
Srećom, ta praksa ubrzo bi mogla jenjati jer iz Bruxellesa stiže još jedan poticaj da istekom jamstva, umjesto do najbliže trgovine, prošetate do provjerenog servisa. Naime, prema novom prijedlogu izvršnog potpredsjednika Europske komisije, do isteka jamstva popravak je dužan osigurati vam prodavatelj, nakon čega ga možete zatražiti od proizvođača temeljem prava EU.
Kak bi vam sve što trebate (i želite znati) o novom prijedlogu bilo nadohvat ruke, u pripremi je i internetska platforma na kojoj će vam biti dostupne sve informacije o lokaciji, kvaliteti i lepezi usluga koje će nuditi servisi i prodavatelji mobilnih uređaja.
Zašto bi popravak trebao biti prva opcija na listi prioriteta?
Rezultati istraživanja koje je provelo Ministarstvo gospodarstva pokazali su da se potrošači na zamjenu uređaja najčešće odlučuju jer im je popravak postojećih cjenovno neisplativ ili teleoperater po isteku pretplate povoljno nudi novi uređaj.
Pohabani kabeli, zasloni i poleđina smartphonea, usporavanje aplikacija, baterija koja zahtijeva višekratno punjenje – sve su to shvatljivi razlozi za zamjenu uređaja. Pa ipak, ako vam istek pretplate nije na vidiku, niste u mogućnosti za bagatelu mijenjati staro za novo ili je to “novo” performansama lošije od postojećega, je li zamjena zaista najbolja opcija?
1. Održivost planeta
Dokazano nije – ni sa stajališta vas kao korisnika ni sa stajališta okoliša. Ekološki gledano, tehnološki otpad nije biorazgradiv i potencijalno je opasan jer pojedini dijelovi sadrže otrovne tvari poput olova, žive, nikla i kroma. Osim toga, izrada novog uređaja zahtijeva velike količine rijetkih i neobnovljivih zemnih elemenata, a pritom se u atmosferu otpusti između 53 i 84 kg ugljikova dioksida, što pospješuje globalno zagrijavanje.
2. Ušteda novca
Računica nije ništa bolja ni s ekonomskog aspekta. Nestašica prirodnih resursa ključnih za proizvodnju dijelova smartphonea te geopolitički uzrokovane nestabilnosti u nabavnom lancu cijenu novih uređaja dižu nebu pod oblake. Kada se svemu tome doda i tržišni monopol, koji je danas izraženiji no ikada, te zalaganja Europske komisije za prava potrošača, jasno je da će prosječan korisnik u budućnosti profitirati jedino od popravka.
Bez obzira na to je li riječ o jednostavnoj zamjeni baterije i ekrana ili složenoj zadaći poput popravka matične ploče, oporavka podataka ili softverskih i hardverskih nadogradnji, naš servis jamči vam kvalitetu i pouzdanost popravka.